E corect să pui cutia automată în Park sau Neutral la semafor? Sfatul mecanicului

Autor: Radu Țuțulan 10 iun. 2024 Știri auto

Modul în care conducem mașina ne ajută să economisim sau, din contră, să cheltuim mai mulți bani. De exemplu, e corect să pui cutia automată în Park sau Neutral când stai la semafor?

Mașinile cu transmisie automată sunt diferite de cele la care vitezele se schimbă manual. Chiar și legislația rutieră din România interzice șoferilor care au făcut școala pe „automată” să conducă o „manuală”.

Dar, cei care s-au obișnuit cu un schimbător manual, au tendința să se comporte la fel când conduc o mașină automată.

Ce înseamnă PRND la o mașină automată

La o mașină cu transmisie automată avem, în general, treptele de viteză numerotate de la 1 la 5 și R – marșarier (mers cu spatele).

Desigur, sunt vehicule care au 6 sau mai multe trepte de viteză. Camioanele de marfă, de exemplu, pot avea 12 trepte de viteză.

Iar când nu este cuplată în nicio treaptă de viteză, atunci mașina este „pe liber” iar maneta se află în „punctul mort”.

În schimb, la un vehicul cu o cutie de viteze automată, există doar 4 puncte în care se poate afla: PRND.

Ce înseamnă PRND la 0 mașină cu transmisie automată:

  • P – Park: blochează roțile și acționează precum frâna de mână de la mașinile cu transmisie manuală;
  • R – Reverse: marșalier, pentru deplasarea cu spatele;
  • N – Neutral: lasă mașina pe liber, similar cu „punctul mort” de la transmisia manuală;
  • D – Drive: cuplează și decuplează automat, consecutiv, treptele de viteză în funcție de presiunea aplicată pedalei de accelerație.

E corect să pui cutia automată în Park sau Neutral la semafor?

La o mașină cu transmisie manuală, când stai la semafor e recomandat să o scoți din viteză.

Asta nu e valabil, însă, în cazul mașinilor automate. Din contră, dacă ai o transmisie automată, nu e corect să pui în Park sau Neutral de câte ori oprești la semafor.

Cutiile automate decuplează singure atunci când este acționată frâna. Iar în momentul în care ții piciorul pe frână și mașina se oprește de tot, cutia de viteze e decuplată. Deci, nu are rost să pui mașina în P sau N. Cei care au obiceiul să treacă mereu din D în N sau P vor uza cutia”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.

Ce se întâmplă dacă activezi Park sau Neutral când stai la semafor?

La mașinile cu transmisie manuală, dacă ai obiceiul de a sta cu ambreiajul apăsat și nu scoți din viteză la semafor, discul de ambreiaj se va uza mult mai repede decât la o folosire normală.

În cazul mașinilor automate, situația e exact invers. Sistemul de transmisie se va uza prematur dacă scoți din viteză la fiecare oprire.

E un sistem foarte, foarte complex, conceput să funcționeze într-un anumit fel. Sunt milioane de ore de testare pentru ca aceste transmisii să funcționeze perfect prin simpla apăsare a pedalei de frână, cu o uzură minimală. În schimb, trecerile dese din D în P, N sau R vor accelera uzura”, a mai explicat mecanicul auto.

Astfel, unele mașini automate pot ajunge chiar la jumătate de milion de kilometri parcurși fără probleme majore la sistemul de transmisie. Iar altele intră în service chiar din primul an din cauza defecțiunilor la cutia de viteze.


Urmărește Promotor.ro pe Google News


Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide